Sunday, June 12, 2011

Sembang Corner 2

 Selamat menjalani Rancangan Latihan Mengajar 2011
                               


22 comments:

  1. Assalamualaikum...
    mcm mana nak mengajar subjek kemahiran hidup secara praktikal dan teori?
    ada pendedahan sedikit tapi dah tinggal lama. kemahiran hidup memerlukan pemahaman dan pengetahuan yang spesifik. Apa pendapat anda?

    ReplyDelete
  2. hmmm...mgu pertama di sekolah. Sedikit janggal nak suai kan diri...

    ReplyDelete
  3. jadual diberikan pada hari pertama persekolahan, tetapi masuk ke kelas tak mengajar pun, cuma buat sesi pengenalan.jadi perlu ke buat rph sedangkan hari pertama baru dapat jadual dan tidak mengajar.kalau buat rph pulak kene tulis apa? sedangkan tidak mengajar pada hari pertama.SILA BERI PANDANGAN....

    ikhlas daripada "warga SMK BAKTI"

    ReplyDelete
  4. M.Arisa,

    Tulis dlm buku rekod - "Sesi Pengenalan (Hari pertama masuk kelas)" - Itu shj krn tak mengajar.

    Kalau ada peperiksaan nanti - Tulis "peperiksaan" dan lekatkan jadualnya.

    ReplyDelete
  5. slmt pagi..
    kami belum dapat jadual lagi..relief pun tak dapat..masih perlu tulis buku rekod?kena tulis apa?
    tq

    ReplyDelete
  6. selain daripada matapelajaran Pendidikan Moral dan bahasa Melayu,boleh tak ajar matapelajaran lain seperti Sejarah,geografi dan sebagainya?

    ReplyDelete
  7. jika kita mengajar subjek lain selain daripada major dan minor, ada tak pensyarah pembimbing akan membuat penilaian terhadap pengajaran kita terhadap subjek tersebut?

    ReplyDelete
  8. selam sejahtera. sekiranya sekolah bagi relief, slip relief kena lekat di RPH ke?
    saolan kedua, saya mula mengajar dan sudah siap RPH, tetapi sebab kelewatan pelajar memasuki kelas menyebabkan saya hanya dapat mengajar langkah yang depan sahaja. maka, adakah saya hanya menuliskan sebab di refleksi shj? kalau kelas yang akan datang, bolehkan saya sambung semula langkah yang belum capai?

    ReplyDelete
  9. Lim,
    slip relief tu tampal je kat RPH

    ReplyDelete
  10. minggu nie masih relief kelas lg..belum dpt jdual lagi...slmt menjalani RLM bagi yg telah memulakan langkah untuk mengajar...

    ReplyDelete
  11. minggu prtama amat memenatkan..pelajar langsung xmemberi kerjasama...bila disuruh diam boleh mereka buat bodoh jer...cuma 2,3 org jer yg bg kerjasama...semua kelas yg kami msuk semuanya mcam itu...bila kami tanya guru2 di sekolah itu pn mereka cakap memang pelajar di sekolah ini macam 2...disiplin mereka amat teruk...guru2 di sekolah itu pun xdapat membuat apa2...

    SMK WIRA JAYA...

    ReplyDelete
  12. mggu pertama yang teruk.... pelajar main dan langsung x hormat kat cikgu yg mengajar di depan... x tau nk guna kaedah mana nk tarik perhatian mereka... nk marah ke nk tunjuk kasih syg.... dua2 tak berkesan....

    SMK WIRA JAYA

    ReplyDelete
  13. As salam adiya:

    saya ada beberapa cadangan:

    minggu pertama adalah minggu mencabar bagi semua guru praktikal....cuba gunakan pendekatan yang berbeza..sekiranya pelajar di dalam kelas itu nakal, sebagai seorang guru anda kene tegas dan letakkan beberapa peraturan seperi jangan bising dan beri suruh pelajar beri perhatian sepenuhnya...

    untuk minggu pertama ketegasan memang perlu di tunjukkan supaya pelajar akan lebih hormat kepada kita

    ReplyDelete
  14. Pengalaman minggu pertama di sekolah..

    Saya mengajar 3 kelas iaitu kelas BM utk form 4 & kelas P.Moral utk form 2 & 4..Oleh sebab minggu pertama masuk kelas saya da bersikap tegas dgn mereka, mereka da mula takut dgn saya..cuma ada 2 atau 3 orang pelajar saja yg nakal2..Tapi masi dapat dikawal..

    Saya ada mengajar kelas yg terpandai sekali utk P.Moral..Bg mereka, P.Moral ni x penting berbanding subjek2 yg lain, jadi mereka kurang menunjukkan minat & begitu pasif apabila ditanya soalan..Lebih2 lg kelas ni ada 36 org pelajar yg majoritinya ialah pelajar Cina..

    Pelajar d sekolah sukan ni pun selalu saja tidur..ada juga yg lewat masuk kelas after abis training sukan d awal pagi..Terdapat juga segelintir pelajar yg x hormat kpd guru terutamanya guru pelatih..Saya difahamkan bahawa mereka ni anti dgn pelajar praktikal..

    Semoga minggu ke-2 adalah lebih baik drpd minggu pertama..:)

    ReplyDelete
  15. Pelajar yang dihormati sekalian,

    Bagi setiap pos, sila tuliskan no. matrik dan sekolah anda mengajar.

    Apa pun - itu lah cabaran sebagai seorang guru pelatih menghadapi pelajar di sekolah.

    ReplyDelete
  16. 128768
    smk pulau nyior

    minggu pertama berjalan dengan lancar..cabaran seperti pelajar malas, ponteng biasalah..semua sekolah ada masalah itu..buat masa ini tidak ada sebarang masalah..cuma penggunaan BBM amat terhad..tidak seperti apa yang kita belajat di UUM..kadang-kadang hanya marker pen dan papan putih jadi BBM..

    tq

    ReplyDelete
  17. 128784
    smk guar chempedak

    Bad News

    Student x suka belajar moral
    bagi mereka subjek tu senang
    bila kite mengajar dorg wat do no
    nak betempik telolong baru nk dengar kata
    Nampak'y kena guna cara ketua kelas masa kelas data struc ni haha..
    Fuhh..mencabar..

    ReplyDelete
  18. 128723
    smk guar chempedak
    pelajar moral terlalu nakal. susah untuk dikawal.
    mereka selalu menggunakan bahasa ibunda (cina).macam mana nak atasi masalah ini?

    ReplyDelete
  19. 128720
    smk guar chempedak
    minggu dpn lec nk dtng..tkutnye..

    ReplyDelete
  20. 129236
    smk guar chempedak

    Susah nak mengawal pelajar cina..tak dengar kata dan suka bising.

    ReplyDelete
  21. kesabaran itu penting, sabar ye kengkawan...ini sume cabaran untuk kita bakal guru!!! CHAYOK!!!

    ReplyDelete